Tuesday, June 24, 2014

Semoga tuhan beri kegembiraan pada semua anak-anak kecil di dunia ini

Depressed.. sangat depressed. Itulah perasaanku setiap kali membaca berita mengenai kanak-kanak yang menderita, baik sakit, didera, diseksa atau apa-apa je. Sebab tu aku memang sengaja taknak baca tapi kadang-kadang perasaan nak ambil tahu begitau membuak, jadi baca semua sumber yang ada. Akhirnya aku depressed, sedih, terfikir-fikir what happened, what if and how and why. Hati melonjak-lonjak untuk buat sesuatu utk perubahan tapi so far apa yang aku boleh buat cumalah berdoa, menegur dan cuba mendidik keluarga dan orang sekeliling untuk jadi manusia yang sejati, yang bertanggung jawab yang tak racist, rational dan lebih beriman.

Dan apa yang aku tengok, kenapa, kenapa kenapa semuanya ibu yang menjadi punca, ibu yang seorang-sorang jaga anak, ibu yang mencari nafkah, ibu yang terkontang-kanting buat itu ini. Di manakah ayahnya, dimana warisnya pakcik, datuk di manaaa????? Kenapa takda seorang lelaki pun yang sanggup bangun dan jaga amanah dan tanggjungjawab yang telah tertulis. Kenapa seorang ayah sanggup tinggalkan isteri dan anak tanpa nafkah zahir dan batin. Kenapa seorang kekasih sanggup mempergunakan teman wanita sendiri. Kenapa seorang lelaki tak pernah ada perasaan untuk melindungi orang disekelilingnya.

Ya, si ibu juga bersalah, perempuan juga salah tak pandai jaga diri semua. Tetapi, lelaki yang macam ni lebih dayus dari si ibu/perempuan. Lelaki ada kekasih sepatutnya menjaga kehormatan kekasihnya, lelaki sebagai ayah sepatutnya melindungi dan menjaga anak dari keturunannya sendiri. Lelaki sebagai pemimpin walau hanya blok pangsapuri, kampung, negeri dan negara sepatutnya melindungi semua rakyat dibawah pimpinannya.

Aku rasa tanggungjawab lelaki teramat berat dan besar. Jangan lepas tangan, jangan harapkan orang, jangan cakap biar pihak yang tu yang buat etc. Kau sendiri sebagai pemimpin kena buat.

Mungkin sebab inilah aku sendiri dikurniakan tiga orang anak lelaki. Ya Allah, semoga aku dapat mendidik anak-anakku menjadi khalifah sejati. 

No comments: